Uzun zamandır arşivimde vardı ama hikayesini tam olarak bilmiyordum. Vikipedi‘den öğrenmiş oldum:
Şiirin bestelenmesi için açılan ikinci yarışmaya 24 besteci katılmış, 1924 yılında Ankara‘da toplanan seçici kurul, Ali Rıfat Çağatay‘ın bestesini kabul etmiştir. Bu beste 1930 yılına kadar çalındıysa da 1930’da değiştirilerek, dönemin Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası şefi Osman Zeki Üngör‘ün 1922’de hazırladığı bugünkü beste yürürlüğe konmuş, toplamda dokuz dörtlük ve bir beşlikten oluşan marşın armonilemesini Edgar Manas, bando düzenlemesini de İhsan Servet Künçer yapmıştır. Protokol gereği, sadece ilk iki dörtlük beste eşliğinde İstiklâl Marşı olarak söylenebilmektedir.
Benim yorumum, iki bestenin de birbirinden güzel olduğu. İlk beste Türk Sanat Müziği‘ne çok yakın – ki nereden okuduğumu unuttuğum, uzun zaman önce okuduğum bir rivayete göre Mustafa Kemal Atatürk, herkesin söyleyebilmesi için değiştirtip Osman Zeki Üngör‘ün bestesini yürürlüğe koydurtuyor. Eh, bugün okullarda öğrencilerin çoğunun isteksizce ve hatta bazen dalga geçerek söylemeye çalıştığı İstiklâl Marşı‘nın bir de böyle makamlı okunmaya çalışıldığını hayal edemiyorum. Buyrun, Atatürk‘ün her şeyi en ince ayrıntısına kadar düşündüğünü gösteren bir öngörü örneği daha.
Yorumlar kapalı.